Ujian dan Dugaan

Hari2 yang aku lalui skang rase cam payah sgt. Cubaan demi cubaan yang datang menimpa, bertalu2 rasenye ujian yang datang. 2 minggu lepas adik aku eksiden, ni datang plak satu berita yang memang aku tak jangka langsung, diberitahu kanser mak dah merebak ke paru2. Ya Allah sungguh berat menerima cubaan yang kau berikan ini. Berat mata melihat berat lagi bahu menanggung. Camne agaknya perasaan mak Harapan nak menjalani hidup yang sihat seperti sedia kala rase mcm tgl harapan. Tapi bile dapat berita ni aku tgk mak kuat je, mak still mampu tersenyum takde reaksi cemas ke risau. Aku tau mak dah bersedia menerima ujian ni. Tapi kami adik beradik lak tak tahan bile tau berita ni terutamanya aku. Air mata ni sampai skang laju je meleleh.Ya Allah kuatkan hambamu ni.


Mungkin hati mak semakin kuat mengharungi cubaan yang datang bermula waktu pemakaian colostomy bag dulu hinggalah mendapat berita yang lebih berat ni. Dulu masa mula2 diberitahu terpaksa guna colostomy bag, mak tak sanggup nk terima gak. Yerla sape sanggup terima keadaan diri yang normal sblm ni dan skang, terpaksa guna alat bantuan lain untuk meneruskan hidup, namun begitu hari2 yang dirasakan payah dilalui juga, kini ia telah sebati dengan diri.


Apa yang kami sekeluarga mampu lakukan tatkala ini hanyalah berserah dan berserah. Sesungguhnya ajal maut di tangan tuhan. Banyak pengajaran yang aku dapat kini, tuhan tu bukannya suka2 nak bagi ujian yang tidak daya ditanggung umatnya. Dia lebih tau ape yang terbaik. Ujian ni mungkin tuhan bagi untuk lihat sejauh mana tahap keimanan umatnya. Sejauh mana umatnya berusaha dan memohon pertolongan dariNya.


Sebelum ni aku byk lalai, leka dengan dunia sehingga aku lupa sekejap pada Allah. Memang benarlah kalau dikatakan manusia ni tak mengenang budi, tak bersyukur dengan kuniaan yang diberi dan tak pernah sedar dengan pengajaran lampau. Aku dah tergolong umat yang macam tu mengadap dan merayu semahu2nya pada tuhan bila masalah besar datang melanda. Bile gembira, senang, hati ceria jadi leka. Zalimnya aku pada mu Ya Allah. Semoga hatiku kuat seperti mana ibuku.

0 ulasan:



Catat Ulasan